1603-56
JUSTUS DANKERTS (son) 1635-1701
The Dankerts family, of whom the above were the most important, was very large and ramifying having had a lot of members who were active in engraving on an artistic level. In this short view, however, we are dealing mainly with those who took part in the atlas production.
The family’s roots can be traced back to Cornelis Danckerts (1536-1595), a carpenter in Amsterdam. From his marriage with Lijsbet Cornelisdr two sons are known: Cornelis Danckerts de Rij (1561-1634) and Danckert Cornelisz (ca. 1580-1625). Cornelis and his descendants called themselves Danckerts de Rij. Danckerts Cornelisz who is at the root of the line we are now interested in was first a skipper then a stone merchant. He married Lijstbeth Jansdr, shortly after the turn of the century. Several members of his branch were well-known engravers-etchers, mapmakers and printsellers (Keuning, 1955). Danckert Cornelisz had two sons: Cornelis Danckerts (1603-1656) and Dancker Danckerts (1614-?).
Cornelis the elder brother established himself as...
1735-1801. Född i Lemvig på Jylland i Danmark, död i Eidsberg.
Norsk präst. År 1752 började han studera och tog 1756 en examen i teologi. Efter flera års verksamhet som informator i olika städer i Danmark blev han 1768 sockenpräst i Spydeberg. Samma år tog han magistergraden. 1784 fick han titeln professor och 1785 blev han sockenpräst i Eidsberg. Av hans omfattande författarskap kan speciellt nämnas ypperliga topografiska beskrivningar över de två socknar där han verkade som präst. Förutom kartor över dessa pastorat utarbetade han även andra specialkartor över distrikten runt Glommas nedre utlopp samt Christiania (Oslo) med omnejd. 1781 slutförde han en ny karta över den andra delen av Akershus stift, med en rad rättelser och kompletteringar av Wangensteens äldre karta. Wilses karta blev utgiven av vetenskapssällskapet i Berlin. - Wilse betraktade sig helt som norrman och var en av upplysningstidens mest framstående patrioter. Han förespråkade framförallt ett norskt universitet. Han var medlem av vetenskapssällskapen i Trondheim och Göttingen.
Ehrencron.
Fransk ingenjör och geograf under slutet av 1700-talet. Han gav 1765 ut 'Tableau périodique du monde, ou la Géographie raisoneé et critique', 1766 'Atlas général, civil et ecclésiastique', samt under åren som följde en rad andra atlaser och geografiska verk. Hans sista verk, 'Atlas géographique et statistique de la France' utkom 1803.
Bland arbeten.
Tableau périodique du monde, ou la Géographie raisoneé et critique.
Atlas général, civil et ecclésiastique.
Atlas géographique et statistique de la France.
Nouv. biogr. gen.
Vägvisare för XI Olympiaden i Berlin - 1936
Karta öfver Färentuna härad eller det fordom så kallade Svartsjö län.' - V. Dahlgren 1853.
Något om tryckta ortskartor över Stockholm och deras bakgrund.
Av Gerold Propper
Stockholm
kan sägas i stort sett ha genomgått tre faser när det gäller bebyggelsen. Den
första inleddes i och med själva stadsholmens bebyggande: Birger Jarls kastal
på 1200-talet och tillhörande byggnader, kanske främst för att bevaka trafiken
mellan Mälaren och Östersjön (Norrström); genom landhöjningen hade tillträde
med båt till Mälaren successivt försämrats eller helt omöjliggjorts på andra
ställen, t. ex. vid Södertälje, Edsberg
och Hammarbypassagen. Från detta första skede, som omfattar medeltiden och
1500-talet dvs. ca 400 år finns endast ett fåtal handritade
kartor bevarade.
Den andra fasen tar sin början efter
den stora stadsbranden 1625 väster om Stora Nygatan. Den uppmuntrar kungamakten
och senare förmyndarregeringen med Axel Oxenstierna att utvidga planeringen till främst
Norrmalm och våra dagars Östermalm från Norrström och Nybroviken till den
nyskapade förstadens norra gränser. Denna 1600-talsstadens planering får sin
fullbordan först efter 1800-talets mitt genom Albert Lindhagens stadsplanering
som i allt väsentligt blir färdigbyggd i början av 1900-talet genom att
'stenstaden', dvs. staden inom tullarna, i huvudsak blir komplett.
Även om ett nostalgiskt svärmeri för
Staden mellan broarna, 'Gamla stan',
det äldsta centrala Stockholm, lever upp
kring 1900 och fram till seklets mitt, måste
den nästan fullbordade 1600-talsstaden efter trehundra år spränga sina
gränser. Den tredje bebyggelsefasen börjar. Dels
inkorporeras (efter förebilder hämtade från New York) Brännkyrka och Bromma
socknar (1913 respektive 1916), dels omfattas även utanför stadens gränser
belägna områden i kringliggande socknar. Även om man först tänkte sig knyta
dessa nya 'villastäder' genom
ångbåtsförbindelser till innerstaden, kom det snart att bli elektrifierad,
spårbunden trafik som på ett avgörande sätt förvandlade fotgängarstaden till
spårvagnsstaden. Förortslinjerna möjliggjorde exploatering av områden som
Sundbyberg och Duvbo (tidigare del av Bromma socken),
Råsunda, Hagalund och Huvudsta (Solna socken), lokalbanor (tåg) förde till Enebyberg, Stocksund och
Djursholm (Danderyds socken), Islinge, Torsvik, Herserud, Hersby och Mosstorp
(Lidingö socken), Sickla, Järla, Duvnäs
m.fl. (Nacka socken) inklusive Saltsjöbaden (Boo
socken), Österskär (Åkers socken) m. fl. Därmed
skapades förutsättningar för begreppet
Storstockholm.
Stadens andra bebyggelsefas, övergången från den medeltida stadsbildningen till det som kom att bli stormaktstidens representativa planläggning hämtar impulser från motreformationens påvestad under Sixtus V, men senare också från den befästa regelbundna staden, där gatunätet är relaterat till den gamla kastalen Tre Kronor innanför kungaborgen. Den inkluderar 'Norra Förstaden' (1602-35), från början en administrativ konstruktion av Karl IX. Östermalm och Södermalm (därtill också Västre malm/ Kungsholmens östligaste del). Även om planerings- och utstakningsarbetet fortgår fram till 1670-talet, når bebyggelsen sällan längre än till trakten av nuvarande Barnhusgatan och Stureplan i norr, till trakten av Högbergsgatan på Södermalm och till S:t Eriksgatan i väster. Mestadels avgränsades kvarteren i de yttre områdena av höga träplank, som i en del fall även inneslöt mindre hus och tillhörande kåltäppor. Befolkningen utgjordes i början av 1600-talet av 10 000 invånare, men ökade på hundra år till 45 000. Under sjuttonhundratalet, som anses ha varit en stagnationsperiod, ökade den "stolta stadens" befolkning ändå med 30 000 personer.
Det skulle dröja
till 1730-talets början innan en Stockholmskarta i stor skala framställdes.
Stadsingenjören Petrus Tillæus (1679-1754) fick på stadens rekommendation kungligt privilegium på tio år och låneunderstöd för sin
General Charta öfwer
Stockholm med Malmarne Åhr
1733., färdigställd 1731, utgiven i koppargravyr
1733; den omfattar 16 blad och är i skala 1:4 000. 1750 belönades Tillæus av staden med 2 000 daler smt.
1770 reviderades kopparplåtarna av P. G. Floding och
utkommer i ny upplaga. Sammansatta till väggplansch mäter de 192x115 cm. Långt
senare har kartan publicerats som faksimil i betydligt mindre och därmed
hanterligare skala. Dess nord-sydaxel är horisontellt
lagd med Södermalm på vänster sida. Den utvisar stadens gräns mot Karlbergs
ägor som den fastställdes 1701 i norr vid nuvarande Norrtull; tullporten hade
flyttats från Wallingatan/Drottninggatan till Odengatan/Karlbergsvägen/Norrtullsgatan
(1652) och till 'Norra tull'
1671. Vid den tiden blev genom strandförskjutningen (landhöjningen) förbindelsen till Stora Frösunda
genom Solna skog framkomlig (mellan Brunnsviken och nuvarande Karolinska
sjukhusets område, Norrbacka). Omkring år 1700 kunde också vägen till
Grisslehamn ledas genom Roslagstull istället för
nuvarande Drottning Kristinas väg (från Lill-Jans Plan till trakten av krogen Kräftriket). Kartan
är också försedd med talrika register över kvartersrnamn,
väderkvarnar och kyrkor, allt indelat efter församlingar. – I början av seklet
utkom amiral Werner von Rosenfelts karta Svea Rikes Hufwudstad
Stockholm Medh alla dhes
Gator, Grunder, och all annan behageligh Situation utj en accurat Grundrijtningh förfärdigad Anno 1701. (Tillägnad greve Kristoffer Gyllenstierna 1702; graverad av Anders
Wijkman.) Kartans nord-sydaxel är lagd
horisontalt och har förutom kvartersindelning särskilt markerade
trädgårdsanläggningar samt kyrkorna och palatsen. Under åren fram till Altranstädt (1706), då stormaktstiden under Karl XII nådde sin höjdpunkt
men stod inför sitt fall efter Poltava och Bender produceras en rad
översiktskartor i Holland, som i huvudsak bygger på Rosenfelts
karta. Dit kan räknas Reinier Ottens
Naaukeurige Aftekening van de
Koninglyke Zweedsche Hooft en Residentie-Stad
Stockholm met alle des zelfs
Voorsteden, omleggende Eilanden en Stroomen i
Amsterdam. Kartan föreligger även som
tyska kopior: Johann Baptist Homanns (1663-1724) i
Nürnberg Accurater Grundriß und Prospect der Kön. Schwed. Reichs- u. Hauptstadt Stockholm und allen Localis . . . (?), som utkom under åren 1716-24 i flera
(handkolorerade) utgåvor av sonen Johann Christoph Homann
(1701-30). Vid seklets mitt publicerar kopparstickaren och lantmätaren Georg Biurman (1700-55) sin Charta
Öfwer Stockholms
Stads Belägenhet (Troligen 1750-51) som omfattar området från Danderyd i
norr till Skarpnäck och från Drottningholm till Gåshaga
på Lidingön med många torp och myrar. Av Bjurman är
också Charta Öfwer
Stockholm Med des Malmar och FörStäder Af Hans Kong. Majt til Strandernes anläggning i
Nåder faststäld den 1 Julii
1751. Bjurman är även upphovsman till Charta Öfwer Kungsholmen Eller Stockholms Wästre Malm som publicerades 1754 som bilaga till Olof Gjödings bok Kongsholms=Minne. En
annan stadsdelskarta är Jonas Brolins Grundritning
öfver Stockholms Stad N:o 1 Tillika Med En Del af Förstäderne Norr- och Söder-Malm,
Med Kongl: Majts
Allernådigste Privilegio Utgifven
År 1771, och underdånigst Tillägnad Hans Majt Konung Gustaf III . . . , graverad
av Carl Bergquist och C. Fredrik Akrell. Den omfattar
Staden mellan Broarna, Helgeands- och Riddarholmarna
("Sjelva Staden"), trakterna kring Gustaf Adolfs torg
och söder om Slussen dvs. Södermalms torg och Gamla rådhuset.
Den har också en utförlig 'Beskrivning' över remarkabla byggnader och visar ibland detaljerad en
mängd byggnaders struktur. Kartan var troligen tänkt att utgöra första bladet i
en serie som även skulle omfatta malmarna. Av Akrell
finns också en Plan af Stockholm med dess
Malmar (1795); en anonym Vägvisare
igenom Stockholm utgavs 1791.
Tryckta kartor från 1800-talet
Vid mitten av seklet
hade befolkningen ökat till 85 000 invånare och kom kring 1900 uppnå 300 000.
Den ökande trafiken och blygsamma sociala hänsyn förutsatte en kompletterande
utbyggnad av malmarna. För stadsplaneringen krävdes ett tillförlitligt
kartunderlag som i sin tur byggde på triangulering. Först genom Karta öfver Stockholm, upprättad på Stadens
bekostnad af Kgl.Topografiska
Corpsen åren 1862-1867, samt medelst mätningar och
tomtinsättningar kompletterad, sammandragen och utgifven år 1870 af Rudolf Brodin och C. E. Dahlman.
Skalan 1:6 000 Lit.
Och tryckt hos Schlachter & Seedorff Stockholm. Kartan
bestod av två blad tryckta hos detta litografiska tryckeri (från 1875
Centraltryckeriet och från 1913 AB Sveriges litografiska tryckerier, SLT). Den
utgick ifrån en fullständig triangulering av stadsområdet genom topografiska
kåren; ned stöd därav nymättes hela staden och
karterades i skala 1:1 000. Men liksom
ifråga om Tillæus' karta ansåg sig stadens styrelse ej föranlåten att svara för utgivningen utan överlät denna
åt det enskilda initiativet. Kartan utkom i ett flertal utgåvor och såväl i
skala 1:4 000 (12 blad) som 1:12 000, 1902 i skala 1:6 000 och åren
1899-1913 utgavs nyupplagor reviderade av ingenjören vid stadsingenjörskontoret
Alfred Bentzer. Generalstabens litografiska anstalt utgav
slutligen nya upplagor av kartan dels 1922 i skala 1:4 000, dels 1923 i skala
1:6 000 med kompletteringar. Dessa båda sista upplagor ,
den 17 och 18, reviderades av ingenjören vid stadsingenjörskontoret Sven
Bergström. Joh. Rudolf Brodin (1838-84) var stadsingenjör i Stockholm 1874-84
och Carl Edvard Dahlman (1828-1900) var kartograf, 'v.
kommissionslantmätare' och
arbetschef vid ekonomiska kartverket 1867-96.
Regleringsarbetet hade pågått
sedan slutet av 1850-talet och fick från 1869 genom Albert Lindhagen som hade
Överståthållarämbetets och den 1863 demokratiserade stadsförvaltningens stöd på 1880-talet igenom väsentliga delar av sina regleringsplaner.
"Esplanadsystemet" eftersträvade "ljus och luft" genom bredare gator för den
ökade trafiken, parker, men också rationella framdragningar av den nya ångjärnvägens spår. Med utgångspunkt från Norr- och
Östermalm arbetade man med lösningar för Kungsholmen och med idéer för en mer
storslagen sammankoppling av dessa stadsdelar. Sist behandlades Södermalm
(Ringvägen); 'Staden inom Broarne' avsågs få en radikal lösning som dock aldrig ens
påbörjades. Så fick Gamla Staden behålla sin i huvudsak
intakta 1600-talsbebyggelse på ett med några få undantag medeltida gatu- och grändnät. Albert
Lindhagen (1823-87), justitieråd m.m. och hans kolleger hade främst Paris för
ögonen (Hausmanns "stadskirurgi"), men även Wien (Ringstraße), Berlin och London (parkerna); därtill S:t
Petersburg och finska städer (skydd mot följderna av stora stadsbränder), men
även reminescenser från 1500- och 1600-talens Rom.
Lindhagens sedan 1866 förnyade förslag till Norrmalms och Kungsholmens
reglering från februari 1876 liksom drätselnämndens delegerades (dvs.
byggnadschefen Knös' och Brodins) alternativförslag från oktober samma år
inritades på ett exemplar av Brodin och Dahlmans tryckta karta från 1870. 1886-
och 1887-års upplagor är i skala 1:6 000 respektive 1:12 000 utkom "med den nya stadsplanen kompletterad 1887"
genom Generalstabens litografiska anstalt.
År 1885 utkom Karta öfver Stockholm, upprättad och utgifven
af A. R. Lundgren, grundad på i stadens befintliga stomkartor, i skala 1:3
000, 12 blad "graverade" (i själva verket litograferade) 1884-85 av kartografen Hermann Markmann
(1856-?) och tryckta hos Cenraltryckeriet.
Detta verk som bl. a. återger byggnadernas planform med stor detaljrikedom
upplevde dock inga nya upplagor. Alfred Rudolf Lundgren (1852-1929) var
bergsingenjör och verksam som kartograf vid ekonomiska kartverket 1878-87.
Som en (otriangulerad)
föregångare till ovannämnda kartor kan man betrakta C. J. Küsels
Plankarta eller Vägvisare öfver Stockholm
i skala 1: 4 000 från 1865 och 1868. Den omfattar 12 blad och utkom 1869
även i en mindre skala, 1:6 000. Kartorna utgavs av hans änka och är
sammandragna av hans tolv församlingskartor 1:2 000 från åren 1847-52. Sju av
dessa utgjorde underlag för stadsingenjören A. W. Wallström
och byggmästaren A. E. Rudbergs gaturegleringsförlsag
1863-64. Detta var en föregångare till Lindhagenkommitténs
regleringsförslag. Carl Jakob Küsel (1809-66) var
ingenjör och verksam som litograf.
En mellanställning i förhållande till
dessa här ovan anförda, större kartverk och enklare kartor över Stockholm
(eventuellt med omgivningar) intar Plan
af Stockholm. Konungen i djupaste underdånighet tillägnad af
Carl Akrel ritad åren
1802 och 1803 av Akrel samt graverad och utgiven
1805. Kartan inom en ellips, i skala 1:10 000, är trots den
lilla skalan utförd med stor nogrannhet. Akrel adlades 1819 Akrell; han
blev 1831 topografiska kårens förste chef. Liksom sin far Fredrik var han
kopparstickare och kartograf. Topografiska kåren fick bl. a. till uppgift att
kartlägga Trakten omkring Stockholm i 9
blad som hade uppmätts 1844-49 och utgavs i flera utgåvor från 1861. 1817
utkom Karta öfver Belägenheten omkring
Stockholm utgifven af W. M. Carpelan som visar
stockholmstrakten från Djursholm till Brännkyrka och från Lovö
till Gåshaga.
Bland det sedan slutet av 1700-talet alltmer ökande antalet turist- och
översiktskartor kan nämnas Plan-Karta öfver
Stockholm av C. F. Ström som utkom åren 1843 och 1853 och som1856 blev
Stockholms Adresskalenders första karta. Även T. A. v. Mentzers
Wägvisare inom Stockholm i skala 1:7 400 utkom i
flera upplagor på 1850-70-talen.
Den tredje fasen av Stockholms bebyggelsehistoria kännetecknas av de stora inkorporeringarna i väster och söder som på 1950-talet leder till uppkomsten av ett slags satellitförorter som Vällingby och Farsta, av randbebyggelse i form av villastäder som alla på olika sätt knyts till innerstaden, den gamla stadsholmens starkt minskade betydelse, och efter seklets mitt den radikala stadsförnyelsen på nedre Norrmalm. Under ett tidigt skede går de styrande en begynnande massbilism till mötes, vid seklets mitt sker betydande satsningar på kollektivtrafik genom en storslagen utbyggnad av tunnelbanan; visserligen slopas spårvagnsnätet helt, lokalbanor till Lidingö, Roslagen (liksom också Brommalinjen) har inte något spårvägsnät att integreras i; detta nät ersätts i innerstaden av ett busslinjenät, i övrigt är busstrafikens huvuduppgift att forsla passagerare till tunnelbanestationerna. Kollektivtrafiken är till slut hela länets ansvar. Därmed blir det politiskt möjligt att drabba först innerstaden och senare vissa närförorter (t.ex. i Solna och Enskede) med restriktioner när det gäller privat fordonstrafik. Dock har man även genom nya vidlyftiga vägtrafikleder försökt att förvandla genomfartstrafiken till förbifartstrafik. Än viktigare var bostadsproblematiken, där stadens myndigheter dock inskränkte sin verksamhet till fastighetsbildning, gator och ett begynnade ledningsnät och slutbesiktning; därtill granskades byggritningar ur tekniska, legala och estetiska perspektiv. En storslagen nybyggnadsverksamhet nådde sin kulmen 1906-09, i huvudsak sedan 1800-talets sista decennier, överträffades senare bara på 1930- och 60-talen.
De
första 1900-talsdecenniernas kartografi låter ännu knappast ana den kommande trafikproblematiken. En
orienteringskarta som Karta öfver
Stockholm med Omgifningar, upptagande tomtkartor öfver de närmast staden
ligande köping- och municipalsamhällena, jämte alla dit ledande trafikleder m.
m. Sammanfört efter nyaste källor Utgifven af Axel Gillberg . . . Skala 1:14
500 från 1906 visar
järnvägsförbindelser och spårvägslinjer men domineras av båtförbindelser (t.
ex. med Saltsjöbaden och inom innerstaden). Stadsingenjörskontorets Plankarta över Stockholms stad med omnejd i
12 blad i skala 1:8 000 utkom åren 1917-28. Bladen omfattar ett område från
Ålkistan i norr till Huddinge station i söder och från Drottningholm i väster
till Skurusundet i öster. Dispositionen och utgivningsplanen var denna: 1.
Sundbyberg 1922, 2. Norra Djurgården 1921, 3. Lidingö 1922, 4. Äppelviken 1922,
5. Staden 1927, 6. Blockhusudden 1923, 7. Fridhem (dagens Mälarhöjden och
Västertorp) 1924, 8. Enskede 1928, 9. Duvnäs (Nacka) 1924, 10. Huddinge 1925,
11. Södertörns villastad (Farsta m. fl.) 1926 och 12. Sköndal 1926. (Årtalen
enligt uppgift på kartbladen.) Kartbladen beställdes och utgavs av staden och
dess stadsingenjörskontor verkställde utarbetandet av den del som avsåg det
inre stadsområdet. Stadsingenjörskontoret sorterade då under stadens
byggnadsnämnd. Denna ingick efter omorganisationen av den centrala
förvaltningen 1920 i Fastighetsroteln. Senare ingick Stockholms kommuns byggnadsnämnd
i Stadsbyggnadsroteln. Under byggnadsnämnden sorterade stadsbyggnadskontoret.
Dess stadsmätningsavdelning leddes av stadsingenjören. En utförlig beskrivning av
kartans tillkomst ges i Det kommunala kartverket över Stockholm i skala 1:8
000, Stockholms stads byggnadsnämnds årsberättelse, årg. 13, 1928.
Stadsingenjörkontorets dåvarande (1914-32) chef, stadsingenjören August Emanuel
Påhlman (1880-1947), blev den ene av
upphovsmännen. Kartan upptar gatu- och kvartersnamn, tomtindelning med
tomtnummer och andra fastighetsbildningar men också projekterade gator och
torg samt spårvägslinjernas (1925 förnyade) sträckning.
Genom att även grannförsamlingarnas tätortsbildningar och deras
kommunikationer med Stockholm redovisades med samma detaljskärpa, erhöll
storstadsområdets dåvarande beslutsfattare, administratörer och planerare för
första gången en aktuell, samlad helhetsbild av närregionens
utvecklingsförhållanden. Inför den då pågående debatten om önskvärdheten
av ytterligare inkorporeringar och den
framtida, planerade exploateringen av områden utanför innerstaden var det
betydelsefullt att få bl. a. mark- och ägoförhållanden åskådliggjorda. För
detta ändamål lämpade sig den dåvarande ekonomiska kartans framställningssätt
särskilt väl. Den gav en överskådlig bild av den administrativa och juridiska
indelningen, fastighetsbildningen, arealernas fördelning i brukningsavseende,
men också av bostadsområden, förbindelseleder m. m.
Dåvarande Rikets allmänna kartverk hade en särskild avdelning, det s. k.
'ekonomiska kartverket', för ekonomiska kartarbeten och stomkartearbeten
(stomkartor = sammansatta av förminskade lantmäterikartor). Avdelningen leddes av en ingenjör med titeln
arbetschef. Denna befattning innehades åren 1909-30 av Henning Hellberg
(1861-1934), plankartans andre upphovsman. Han svarade för redigering av de
utanför jurisdiktionsgränsen belägna områdena och sammansättningen och
fördelningen av gjorda nymätningar; han övervakade också tryckningen och
ansvarade den kartograiska utsyrseln. Det torde alltså inte minst vara hans
förtjänst att kartan fått en i grafiskt utseende luftig, elegant och distinkt
karaktär. Till det fördelaktiga estetiska intrycket, t. ex. ifråga om
färgsättningen, bidrar också tätortsbebyggelsens markering genom grå,
heltäckande färgton istället för den på ekonomiska kartan använda
schrafferingen. De äldre ekonomiska kartorna började utges under 1860-talet.
Stockholms län fältmättes 1901-06 och kartorna utgavs 1906-12 i skalan 1:50 000. De sammanställdes på grundval av
förminskade lantmäterikartor, ritades och trycktes som grafiska kartor fram
till 1930-talet. Från 1932 byggde den ekonomiska kartan på fotogrammetri, dvs.
lodrätt tagna flygfotografier, och utgavs i skala 1:10 000.
Plankartans tolv blad om vardera 80x50 cm har tillsammans ett format av
240x220 cm. De fotolitograferades och trycktes i sex färger (svart, rött,
ljusgult, mörkgult, blått och grått) vid Generalstabens litografiska anstalt i
Stockholm. Företaget grundades redan på 1820-talet som litografiskt tryckeri
och hade från 1831 nära samarbete med föregångare till det 1894 ombildade Rikets
allmänna kartverk. Tryckeriet fick sitt namn, Generalstabens litografiska
anstalt, 1872 och uppgick 1913 i AB Sveriges litografiska tryckerier, SLT. Mellan
Rikets allmänna kartverk, sedan 1974 Statens lantmäteriverk, LMV, i Gävle och
Generalstabens litografiska anstalt, GLA, från 1979 dotterföretag inom Esselte
Kartor, fanns ett avtal om reproduktion och försäljning av verkets kartor.
Verkledningen befann sig på Östermalmsgatan 8, men Hellbergs arbetsplats var 1927 på
Hantverkargatan 19. Ekonomiska kartverket hyrde även lokaler vid
Brunkebergstorg 11 och 13; GLA var från 1909 beläget vid Kungsbroplan 3.
Fotolitografi var på 1910-talet en ganska ny metod, där man utnyttjade
reprofotografin; genom denna möjligggjordes att kartoriginalet kunde
framställas som rättvänd ritning för att sedan fotograferas. Den erhållna
negativfilmen kopierades därefter direkt på tryckplåten genom ett kemigrafiskt
förfarande. Metoden innebar en radikal modernisering av tryckförfarandet. GLA:s
tryckeri var också det första i Sverige som anskaffade offsetpressar.
Plankartan kom att bli det störst anlagda kartprojektet i Sverige över
huvudstaden och dess omgivningar. När det efter elva års produktionstid var
färdigställt var det emellertid ifråga om det nordligaste området (blad 2,
södra delen) redan delvis föråldrat. En reviderad nyutgåva av bladen 1, 2 och 4 var
på tal men kom uppenbarligen ej till stånd. Istället utgavs redan 1930 en förenklad
version genom en Karta över de centrala
delarna av Stockholms stad i skala 1:4 000 under medverkan av Påhlman. Dess
färgsättning dominerades av de ljust rödbruntonade kvarteren och kartan har
senare också publicerats med likartat utseende som turistkarta.
Beaktas bör också Karta över de
centrala delarna av Stockholm upprättad åren 1938-40 av Stockholms
stadsingenjörskontor Skala 1: 4 000 som består av 48 blad. Där återges bl.
a. innerstadskvarteren med gat- och gårdshus,
gårdar och bakgårdar, kvarterens namn med tomtindelning och tillhörande
nummer. Kartan visar såväl ändringar i förhållande till Lindhagens
regleringsplaner från 1860- och 70-talen; de avspeglar uppkomsten av nya
stadsplaneideal (t. ex. Per Olof Hallmans: Rödabergsområdet, Helgalunden, Lärkstaden och Paul Hedqvists: Gärdet)
och redovisar situationen åren före regleringen av nedre Norrmalm. Den har i
viss mån en föregångare i Generalstabens litografiska anstalts Karta över de centrala delarna av Stockholms
stad, reviderad av Stadsingenjörskontoret . . . 1930 i skala 1:4 000.
Redan 1928 kommer stadsplanedirektören Albert Lilienbergs förslag till 'Generalplan för Stockholms tätare bebyggda delar', som i hög grad handlade om Norrmalm kring Sveavägen. Han efterträdde Hallman som hade sitt huvudsakliga intresse hos det småskaliga bostadsbyggandet. 1932 utlystes en internationell stadsplanetävling om Nedre (södra) Norrmalms omgestaltning. Centrala partier av stadsdelen var på väg att förslummas; den utgjorde en ur social synvinkel obehaglig blandning av helt undermåliga bostäder och ruffiga verkstäder. Stadens politiker eftersträvade en stadsförnyelse som gav uttryck för en levande, fräsch och i någon mån representativ miljö. Detta förutsatte givetvis saneringar och en kommersiell uppgradering. Genom tävlingen ville man uppnå en lösning av det nya cityområdets förväntade trafikproblem genom betoning av estetiska aspekter.
Lilienberg som en god representant för den linjen blev juryns överdomare. Bland de 350 förslagen bör nämnas Le Corbusiers sensationella bidrag. Han hade redan 1922 publicerat 'La ville contemporaine', en stad för tre miljoner invånare; 1925, i 'Plan Voisin', även den tänkt för Paris, pläderar han för en stad bestående av helt fristående, mycket höga punkthus där ljus och luft når de boende från alla sidor. Detta förutsatte givetvis att all befintlig bebyggelse utplånas. I sitt tävlingsbidrag för Stockholm utgår han från ett Norrmalm (och därtill Södermalm) som återtar sin ursprungliga topografi; kring en antydd axel från Norrtull till Gustav Adolfs torg (Sveavägen?) arrangeras huslängor (långa, nästan ornamentalt vinklade och skyskrapehöga), av allt att döma bostäder för uppemot miljonen människor. Detta skulle, även om man bortsåg från det skrämmande reduktionistiska momentet, knappast bidra till att få till stånd en kommersiell citybildning. Det var därför inte svårt att förkasta förslaget.
Men fastän inget av tävlingsbidragen kom att användas fortsatte man oförtrutet att arbeta vidare på citysaneringen. Lilienberg lämnade sin befattning som stadsplanedirektör 1944 och efterträddes av Sven Markelius med David Helldén som främste medarbetare. Genom dessa arkitekter fördes idéer med ursprung i huvudsak hos Le Corbusier på nytt fram och de fanns, givetvis outtalade, med vid de kommande skiftande politiska turerna. En hårdhänt rivningsvåg från 1952 till 1960-talets slut raderade ut en stor del av nedre Norrmalm. Den drabbade ett femtiotal kvarter från Tegelbacken och Vasagatan-Drottninggatan till Regeringsgatan och från Hötorget-Oxtorgsgatan till Jakobsgatan. Därigenom vållades 1600-talsstaden ett stort och irreparabelt sår; trafiksituationen förbättrades knappast och man beklagade snart tillkomsten av ett sterilt affärs- och kontorsdistrikt som saknade bostäder och därför uppfattades som död efter kontorstid. Vid det laget hade Stockholms stad ca 750 000 och regionen 1,3 miljoner invånare.
Litteratur
H. Byström (1899), Våra kartor. En rådgivare. Utg. av Generalstabens litogr. asntalt. (2:a uppl. 1909/10)
Ulla Ehrensvärd (1991), Kartor – fem seklers kartografi. Armémuseum – Krigsarkivet.
Linnéa Forsberg (2001), Stormaktstidens Stockholm tar gestalt. Gaturegleringar i Stockholm
1625-50. Stockholmia.
Thomas Hall (1999/2002), Huvudstad i förvandling. Stockholms planering och utbyggnad under 700 år. Sveriges Radios förlag/Carlssons Bokförlag.
Bertil Hedenstierna (1938), Studier över Stockholms äldre kartverk och sambandet mellan topografi och stadsplan. Ymer årg. 58, H. 2-4. Stockholm.
Emil och Carna Hultmark & Carl David
Moselius (1944), Svenska kopparstickare
och etsare 1500-1944. Uppsala.
Nils-Erik Landell (1992/2000), Stockholmskartor. Rabén &
Sjögren/Prisma Bokförlag.
Lars Nilsson, red., m. fl. (2002). Staden på vattnet 1252-2002.
Stockholmia.
Marianne Råberg (1987), Visioner och verklighet. En studie kring Stockholms 1600-talsplan,
1-2, i serien Stockholmsmonografier.
Gösta Selling (1970), Esplanadsystemet och Albert Lindhagen. Stadsplaneringen i Stockholm
åren 1857-87 i serien Stockholmsmonografier.
B. J. N. Thordeman (1915), Våra kartor.
B. J. N. Thordeman (1926), Våra kartor. Kort redogörelse för svenska kartverk. Utg. av Generalstabens litogr. anst.
Samfundet Sankt Eriks årsböcker (1903-28)
Denna studie har tidigare publicerats 1981 i
anslutning till en reprint ’Stockholms innerstad 1927’ bestående av partier av ’Plankarta över Stockholms stad . . . ’ som i sin tur var en bilaga till
boken ’Stenstadens arkitekter’. Den har
2004 bearbetats av förf. och kompletterats.