Född 1731 (ej 1732) 22/3 i Härnösand, död 1809 16/7 i Täby, Husby-Lyhundra sn (Sthlm).
Lantmätare och ingenjör. Tecknare, kopparstickare och modellör.Son av rektorn Jacob Å. och Elisabeth Plantin. Student via Uppsala universitet 1748. Erhöll av rikets ständer ett stipendium för att lära sig teckna och gravera och utbildade sig i dessa ämnen för Jean Eric Rehn i början av 1750-talet. Förkovrade sig ytterligare som gravör för Per Floding från 1766. Avlade lantmäteriexamen 1754. Tjänstgjorde som ritare vid Vetenskapsakademien 1755 2/8 — 1784 4/2. Lärde sig modellera för Adrien Masreliez 1757-59. Utnämndes 1760 till föreståndare för en av ständerna 1757 grundad metall-, manufaktur-, rit- och modellskola, där han även undervisade i ornamentsritning och modellering. Ledamot av Konstakademien 1774.
Jfr G. MALMBORG, Årres ritskola, i S:t Eriks årsbok, 1932.
Bland arbeten.
F. H. AF CHAPMAN, Architectura navalis mercatoria, Sthlm 1768: försättsblad med utsikt av Stockholm från Saltsjön, 1768, kpst.
Charta öfwer Götha elfs och Trollhättans belägenhet, 1770.
Charta öfwer slussarne wid Carlsgraf och Åkerström, 1770.
Charta öfwer Trollhätte slusswerk, 1770.
Hultmark, 1944.
1572-1638.
Painter. Lille.
Galloflandria (Lille), Blaeu 1643/44.
B.L.
Bland arbeten.
Encyclopédie ou dictionnaire universel raisonné des connaissances humaines.
Karta öfver Stockholm. - 1904.
von Willebrand - C. H. Tersmeden ca 1900.
Ferdinand Bobergs "Svenska bilder"
av Gustaf Upmark
DEN INHEMSKA kulturhistoriska forskningen i alla dess olika grenar upplever i våra
dagar en glansperiod, fylld av livligaste verksamhet, som leder tankarna
tillbaka till det karolinska tidevarvet, till den tid då Erik Dahlberg, Johan
Hadorph och Johan Peringsköld, för att endast nämna några av de
betydelsefullaste namnen, "in majorem patriae gloriam" sökte
utforska, beskriva och avbilda "svenska minningsmärken". Såsom det
heter i fråga om det för jämnt 250 år sedan upprättade Antikvitetskollegiet
strävar man även i våra dagar efter att "alla de ting utarbeta och i
ljuset komma låta, som till de gamla svenska och götiska antikviteternas
upplysning och konservation lända kunna".
Målen äro, ideellt sett, ännu desamma, hänförelsen för uppgifterna är
icke mindre. De områden som den moderna forskningen lagt under sig äro
ofantligt mycket vidsträcktare, det sätt på vilket de bearbetas är ett
annat, och de "redskap" med vilka det sker äro egnade att giva
vetenskapligt tillförlitligare resultat.
Medvetandet om att vi leva i en tid, som hastigare än förr skedde hotar att
utplåna spåren av gångna tiders odling, har gjort att inventarisering eller
registrering har blivit det första "redskap" som nu sättes i jorden
på mera eller mindre obrukade forskningsområden. Har man väl fått till stånd
en i möjligaste mån fullständig, med goda avbildningar försedd beskrivande förteckning,
ett riksinventarium över en viss grupp av kulturhistoriska monument eller företeelser,
så har forskningen en säker grund att stå på, liksom även utsikterna att få
dessa monument bevarade för framtiden därigenom i viss mån synes vara större.
Mycket måste helt naturligt ändå gå all världens väg, men genom
inventariseringen med beskrivning och avbildningar är det åtminstone
vetenskapligt räddat åt eftervärlden.
Det är mot den bakgrunden av denna på alla håll sjudande verksamhet och som
ett utslag av samma anda som jag vill se FERDINAND BOBERGS arbete med hans
"Svenska bilder från början av 1900-talet". Det är, som en av mina
vänner uttryckt saken, konstnärens längtan att giva sitt bidrag till det
stora arbete, som nu på många områden pågår för åstadkommande av ett
"inventarium Sueciae", som varit och är den starkast drivande kraften
för det jättearbete som Ferdinand Boberg åtagit sig. - I det avseendet är
han en värdig ättling av karolinerna.
Nordiska Museet fick på våren 1916 ett erbjudande att inom loppet av ett årtionde
såsom gåva få mottaga ett 1000-tal kolteckningar med svenska motiv, som
skulle utföras av Ferdinand Boberg. Museets Nämnd beslöt att med tacksamhet
mottaga den sålunda erbjudna gåvan, som ju på ett lyckligt sätt kunde
komplettera de redan förut mycket betydande samlingar av olika slags
avbildningar, fotografier, teckningar, uppmätningsritningar av svenska
byggnader o. dyl., som sedan lång tid tillbaka insamlats till museet. - Med
huvudvikten lagd vid den konstnärliga sidan av saken kunde de Bobergska
bilderna komma att skänka ett väsentligt ökat intresse och värde åt
Nordiska Museets från kulturvetenskaplig synpunkt gjorda övriga
avbildningssamlingar.
Det omfattande arbetet med framställandet av denna bildsamling har nu pågått
ett par år, och "Ord och Bild" har önskat giva sin läsekrets en
inblick i vad det innebär samt en kortfattad redogörelse för det stora
verkets genesis.
Som envar känner framträdde Ferdinand Boberg i sina yngre år, på 1880-talet,
innan ännu den produktionsrikaste perioden av hans verksamhet som arkitekt
begynte, såsom etsare med en mängd blad, de betydelsefullaste med
arkitektoniska motiv: domkyrkan i Uppsala, katedralerna i Chartres och Toledo,
den ståtliga San Martin-bron i Toledo m.fl. Omkring 1892 slutade han därmed,
men längtade, enligt egen utsago, ofta att återupptaga denna verksamhet.
- Först 1913 fick han ånyo tillfälle därtill och gjorde då några plåtar
med Stockholmska arkitekturmotiv: Riddarhuset, Karolinska gravkoret m.fl. I
samband härmed kom Boberg att, efter vad han själv meddelat, för första gången
göra en konstnärlig kolteckning, väl närmast som studie till ett grafiskt
blad.
Emellertid fann Ferdinand Boberg att detta framställningssätt låg för honom,
och det dröjde inte länge innan han hade en hel liten serie Stockholmsbilder färdiga,
utförda i kolteckning på papper. Efter under hösten 1914 träffat avtal med
Norstedt & Söner började dessa "Stockholmsbilder från början av
1900-talet" att utgivas i ett reproduktionsverk, avsett att omfatta 200
blad; härav hava hittills tre häften utkommit med tillsammans 120 blad.
Nu mognade hastigt planen till det större verket. Under några resor till gamla
järnbruk, som han mindes sedan barndomen, utförde Boberg ett antal
kolteckningar med motiv från dessa, och det slog honom hurusom dessa gamla
hyttor, dessa smidesverkstäder med sina ålderdomliga anordningar, alla dessa
olika byggnader och pittoreska komplex, vid de gamla bruken snart såsom
gammalmodiga skulle komma att försvinna under den hastiga frammarschen av nya
tekniska förfaringssätt och av elektriska och andra maskinella anordningar. -
Måhända tager man inte fel om man förmodar att modern grafisk konst, såsom
t.ex. Brangwyns bekanta blad med motiv från skeppsvarv o. dyl. härvidlag låtit
konstnären Boberg tydligare se vad som kunde göras av dessa svenska, till en
viss grad besläktade motiv.
Stockholmsbilderna och motiven från de gamla svenska bruken bildade kärnan, ur
vilken sedan allt det andra växte fram: planen att i en stor serie av 1000
kolteckningar giva "Svenska bilder från början av 1900-talet".
Med den för honom egna energien lyckades Boberg snart för saken intressera
personer som hade möjligheter att på betryggande sätt sörja för den
ekonomiska sidan av företaget: nödvändigt då det ju här gällde för Boberg
att, såsom han själv säger i ett litet tryckt prospekt, "omlägga sitt
arbete och egna all sin huvudsakliga tid åt genomförandet av den nya
arbetsplanen". Ett konsortium bildades som åtog sig att sammanskjuta en
summa tillräcklig för att säkerställa företaget och betrygga möjligheten för
konstnären att helt ägna sig åt detsamma.
Vid ett sammanträde hos H.K.H. Kronprinsen i april månad 1916 konstituerade
sig detta konsortium, samt tillsatte dels en styrelse dels en nämnd, den senare
med uppdrag att övervaka arbetets utförande på lämpligaste sätt liksom även
att utvälja de blad som definitivt skola ingå i samlingen. Denna nämnd har i
stora huvuddrag i samråd med konstnären fastställt principerna för vad
"Svenska bilder" böra omfatta, varvid det dock helt naturligt måste
överlåtas åt konstnären att utvälja de motiv, som i varje speciellt fall
skola återgivas. Planen omfattar följande 10 huvudgrupper:
Stockholm, inkl. inkorporerade områden.
Övriga städer.
Landskyrkor, klockstaplar, stigluckor.
Slott och herrgårdar.
Byar, bondgårdar m.m.
Fiskelägen och båtvarv.
Sågar, kvarnar, väderkvarnar m.m.
Järnbruk, tegelbruk, kalkugnar m.m.
Historiska ställen.
Diverse.
De motiv som inom dessa huvudgrupper kunna komma ifråga äro givetvis mångdubbelt
talrikare än det 1000-tal vartill verket måste begränsas, och man har därför
sökt avväga antalet blad inom varje grupp i förhållande till de övriga så
att verket i sin helhet må bliva representativt. Inom varje grupp har man sökt
att särskilt få med sådana byggnader och anläggningar som kunna förmodas
inom en nära framtid komma att försvinna, utan att därför utesluta sådans
om måste anses omistligt i en samling "Svenska bilder". Avgörande
vid urvalet har och kommer alltid bladet konstnärliga kvalitet att vara.
Hittills äro utförda och av nämnden granskade ett 200-tal blad, och man kan
redan av dessa göra sig ett begrepp om verkens karaktär, motivens rika omväxling,
den konstnärliga blick varmed motiven utvalts och det utmärkta, i många fall
mästerliga utförandet. - Ett urval av det första hundratalet blad var utställt
vid Nordiska Museets årsutställning 30 november 1916.
I Nordiska Museet komma "Svenska bilder", som överlämnas insatta i
ram under ett glas, att i mån av utrymme utställa för allmänheten och i övrigt,
liksom musetts andra, på grund av bristande utrymme icke utställda samlingar,
hållas tillgängliga för intresserade.
Därjemte kommer att utgivas i reproduktion på Norstedska förlaget den ovannämnda
tidigare planerade samlingen av Stockholmsbilder, omfattande 200 blad, samt
genom konsortiets försorg en liten upplaga av samtliga blad i 50 numrerade
exemplar, avsedd för konsortiets medlemmar. Reproduktionerna, som utföras av
Generalstabens litografiska anstalt, framställs i s.k. offset-tryck i formatet
19 x 26 cm.
Sin betydelse äga Ferdinand Bobergs "Svenska bilder från början av
1900-talet" framförallt som konstverk, genom att de återgiva motiv
belysande för svensk kultur, sedda med en konstnärs blick och utförda på ett
sätt som skänker något annat, något i visst avseende mera och - mindre än
de med vetenskaplig exakthet utförda avbildningarna, fotografierna och uppmätningsritningarna.
Av synnerligen stort värde är det också att i konstnärens åtagande ingår
att han skall överlämna till Nordiska Museet även sina premiärskisser, utförda
på platsen i blyerts i litet format, en "liber veritatis" av stort värde.
Dessa skisser komma, efter vad Boberg själv sagt, säkerligen att uppgå till
kanske dubbla antalet av de utförda bladen. Därjämte har konstnären utlovat
att i fall, där sådant synes vara särskilt av intresse, även taga en del mått
och t.o.m. utföra planer och uppmätningar, något vartill han som arkitekt
givetvis har de bästa förutsättningarna.
Det icke minst värdefulla för Nordiska Museet och det fosterländskt-kulturhistoriska
ändamålet med hela företaget är att konsortiet utlovat att till museet i
sinom tid överlämna det betydande kapitel som beräknas återstå sedan verket
avslutats. Denna summa, är ansedd att användas till kompletterande i företagets
anda, innan det blir för sent, av samlingarna inom friluftsmuseet på Skansen,
en stor och betydelsefull uppgift för de generationer som tagit arv efter Artur
Hazelius.
Genom sitt initiativ till och sitt åtagande att utföra "Svenska bilder från
början av 1900-talet" har Ferdinand Boberg ställt sig i första ledet
bland dem som, besjälade av de gamla karolinernas nitälskan, i våra dagar sträva
att draga fram i ljuset och åt en sen eftervärld bevara kunskapen om svensk
odling i gångna tider.
PLAN FÖR ÅSTADKOMMANDET AF EN SERIE
"SVENSKA BILDER FRÅN BÖRJAN AV 1900-TALET"
SEDAN hösten 1914 har undertecknad utfört en serie konstnärliga kolteckningar
från Stockholm och några särskilt karakteristiska platser i landsorten, med
motiv hufvudsakligen från sådana byggnader, byggnadskomplexer eller anläggningar,
som med säkerhet eller sannolikhet komma att inom den närmaste framtiden
antingen försvinna eller afsevärdt förändras, och har under sysslandet med
detta intressanta arbete kommit till klar insikt om den stora önskvärdheten af
att allt sådant måtte i någorlunda uttömmande dokument tillvaratagas för
att sålunda lämnas åt eftervärlden.
Städernas nybyggnadbehof, villastadsintresset, egnahemsbyggnadet,
omkastningarna och upplagen inom maskintekniken och elektricitetet - allt detta
bidrager till att med en häpnadsväckande hastighet modifiera de yttre formerna
på en mängd områden och arbetsfält, där under förra århundradet endast
obetydliga och i alla händelser nästan inga genomgripande förändringar
vidtagits.
Jag har därför utarbetat en plan för tillvaratagandet i form af konstnärliga
teckningar af i hela landet befintliga karakteristiska föremål af ovan vidrörd
art och kommit till det resultat, att för ändamålet borde utföras i rundt
tal ettusen sådana "Svenska bilder från början av 1900-talet", med
motiv från följande platser eller arbetsområden nämligen:
Stockholm. | Historiskt eller på annat sättberyktade ställen (Ornäs, flottbroar, Hammarby, Sveden, Geijers-gården m.fl.), | Gamla sten- och träbroar, |
Stockholms omgifningar, | Lantgårdar, särskilt i Dalarna och Skåne, | Ruiner af kyrkor och slott, |
Göteborgs omgifningar, | Fiskelägen med gamla bodar och båthus, | Färjor och färjelägen, |
Uppsala | Gammaldags sågar med vattenhjul, | Stensättningar och grafvar, |
Visby, | Gammaldags kvarnar med vattenhjul, | Krutbyggnader, |
Kalmar, | Gammaldags linskäktor med vattenhjul, | Masugnar, kolminor, |
Falun med grufvan, | Väderkvarnar, olika typer, | Smält- och stångjärnssmedjor, |
Ett antal andra städer omgifningar, | Lappkåtor, | Spiksmedjor, |
Landtkyrkor, | Redskap för skogshantering, | |
Klockstaplar, olika typer, | Redskap och byggnader för åkerbruk, | |
Gammaldags trä-rådhus (Sigtuna, Hudiksvall, Lidköping, Nyköping), | Gamla kalkugnar och tegelbruk, | |
Slott och herrgårdar, | Gamla båtvarf med båttyper segling och rodd, |
|
Något orörda vattenfall. |
Givetvis skulle urvalet af de föremål, som borde i serien ingå, öfverlämnas
åt några på alla dithörande områden fullt sakkunniga personer, och bilderna
borde helt naturligt sammanhållas på en enda punkt, förslagsvis Nordiska
Museet i Stockholm, om lämplig plats där kan beredas, för att i sin mån
bidraga till kännedomen om en mängd förhållanden vid sista sekelskiftet.
Då jag på grund af mitt under ett år på saken redan nedlagt arbete vågar
anse, att jag besitter de olika förutsättningarna för att kunna på relativt
kort tid utföra ett så betydande arbete, förklarar jag mig, af varmaste
intresse för denna stora fosterländska uppgift, härmed beredd att, därest de
ekonomiska förhållandena kunna ordnas på ett tillfredsställande sätt,
omedelbart omlägga mitt arbete, slutföra ett par mindre uppdrag, som jag redan
åtagit mig, ägna all min hufvudskaliga tid åt genomförandet af ofvan
relaterade arbetsplan och påtaga mig ansvaret för att med 100 blad om året
inom 10 år prestera de 1000 teckningarna.
Stockholm den 22 september 1915
Ferdinand Boberg
AFTAL
§1. Emellan undertecknade, Otto Printzsköld och Ferdinand Boberg, är följande
aftal träffadt.
§2. Jag, Ferdinand Boberg, åtager mig att under åren 1915-1924, efter - i
samråd med särskilt sakkunniga - fastställd plan - utföra en serie av 1000
kolteckningar, benämnd Svenska Bilder från början av 1900-talet.
§3. Jag, Otto Printzsköld, åtager mig att söka bilda ett konsortium af minst
40, högst 50 personer, hvilka hvar för sig med ett belopp af 10.000 kronor
bidraga till finansieringen af företaget.
§4. Af det belopp som sålunda inflyter äger Ferdinand Boberg, på sätt som i
bilaga A. närmare angifves, uppbära sammanlagt Kronor 235.000:- såsom ersättning
för det årliga arbetet äfvensom för resor, vivre m.m. under hela tioårsperioden.
Därjämte skall för utgivande af en lyxupplaga å 50 numrerade exemplar af
reproduktioner af samtliga teckningar disponeras högst Kronor 50.000:-,
skolande denna upplaga användas på sätt som i bilaga B. närmare angifves.
§5. Med det belopp, som därefter återstår, bildas en fond som deponeras i
notariatafdelningen hos bank i Stockholm. Fonden skall tillhöra Nordiska
Museet. Från och med år 1925 skola dock Ferdinand Boberg och hans hustru Fru
Anna Boberg under sin lifstid äga rätt att uppbära den årliga afkastningen
af fonden intill ett belopp av 10.000 kronor.
§6. Samtliga originalteckningar öfverlämnas till Nordiska Museet för att där
på lämpligt sätt utställas och för all framtid förvaras.
§7. Med undantag, som af §4 framgår, äger Ferdinand Boberg rätt att låta
verkställa reproduktioner av teckningarna.
§8. Därest Ferdinand Boberg, innan det bestämda antalet teckningar blifvit färdigt,
skulle aflida eller af annan anledning blifva urståndsatt att verket fullborda,
reduceras den utfästa ersättningen i proportion.
§9. Tecknade bidrag inbetals antingen då konsortiet blifvit bildadt eller ock
med 1.000 kronor årligen senast den 20 december hvart och ett af åren 1915 -
1924.
§10. En af konsortiet utsedd styrelse af tre personer förvaltar medlen, för räkenskaperna
och beslutar å Konsortiets vägnar i förekommande fall. Räkenskaperna
granskas årligen af två bland konsortietS medlemmar.
§11. Detta aftal träder icke i kraft förrän minst 40 personer tecknat sig
som medlemmar i konsortiet.
Otto Printzsköld
Ferdinand Boberg
Bilaga A.
Ersättningen till Ferdinand Boberg för originalen till hans "Svenska
Bilder från början avf 1900-talet" afses utgå i följande poster:
År | 1915 | för | 60 teckningar | Kronor | 10.000:- |
1916 | 120 | 25.000:- | |||
1917 | 120 | 25.000:- | |||
1918 | 100 | 20.000:- | |||
1919 | 100 | 20.000:- | |||
1920 | 100 | 15.000:- | |||
1921 | 100 | 15.000:- | |||
1922 | 100 | 15.000:- | |||
1923 | 100 | 15.000:- | |||
1924 | 100 | 15.000:- | |||
Kronor | 175.000:- | ||||
samt för driften af en mindre bil med chauffeur, rekvisita och alla ordinarie eller extra kostnader, jämte ersättning för alla förflyttningar inom Sverige medels tåg, båtar och motorbåtar eller skjuts m.m. 6.000 kronor per år under 10 arbetsår. | |||||
Kronor | 60.000:- | ||||
Summa | Kronor | 235.000:- |
Bilaga B.
Det i aftalet omnämnda lyxupplagan af reproduktioner är afsedd
att utföras i 50 exemplar, som skola numreras och under inga förhållanden
efterföljas af några ytterligare exemplar af samma utstyrsel och anordning.
Klichéerna, i storleken 25 x 19 cm, skola vara utförda i sådant manér, att
bilderna förete en ren facsimile af originalen och skola tryckas på exakt de
olika färgade papperssorter, som användes till originalteckningarna samt därefter
uppsättas på prydlig hvitgul kartong.
Som första blad i hvarje exemplar skall därjämte finnas en etsning, tryckt från
en af Boberg särskildt för ändamålet och efter lämpligt motiv etsad
kopparplåt i samma format som klichéerna, af hvilken plåt tagas endast de 50
tryck, som behöfvas för den ifrågavarande upplagan, hvarefter plåten förstöres.
Dessutom bilägges en kort, förklarande text till alla de tusen bilderna och
exemplaren uppdelas i 10 serier, inlagda i hvar sin prydlig kartong.
Af de sålunda utstyrda lyxexemplaren öfverlämnas till hvar och en af de
personer eller institutioner, som med 10.000 kronor bidraga till hela sakens
realiserande, ett numreradt och med donators namn försedt exemplar.
Undertecknade förklara sig härmed, på de i bifogade aftal angifna villkor, biträda ett konsortium för åstadkommande av Ferdinand Bobergs "Svenska Bilder från början av 1900-talet".
H.M. KONUNGEN
Genom Chefen för Hofförvaltningen enl nådigt uppdrag.
H.K.H KRONPRINSEN för H.H.H. HERTIGEN AF VÄSTERBOTTEN
Genom Nils Rudebeck enl nådigt uppdrag.
H.K.H. HERTIGEN AF NERIKE
K.A. WALLENBERG | OTTO PRINTZSKÖLD | HELGE AX.SON JOHNSON |
F. CL.SON WACHTMEISTER | MARC. WALLENBERG | CARL JANSSON |
CARL SWARTZ | AXEL. AX. JOHNSON | SVEN WINGQVIST |
För Aktiebolaget P.A. Nordstedt & Söner | Generalstabens Litografiska Anstalt: | |
CONRAD CARLESON |
AXEL LAGRELIUS |
|
J.E. SACHS |
För Jernkontoret |
EMIL EGNELL (genom FRITZ |
ARTUR THIEL |
EMIL KINANDER |
EGNELL) |
JOSEPH NACHMANSON |
H.E. HENKE |
MAGNA SUNNERDAHL |
ALBERT DAVIDSOHN | M. LYCKHOLM | A.W. BERGSTEN |
CARL FRISK | JAN SJÖDAHL | GUSTAF STEINWALL |
J. C:SON KJELLBERG | LOUIS DE GEER | J.P. ÅHLÉN |
O. WALLENBERG | EMANUEL NOBEL | GUSTAF ERICSSON |
JOHN LOVÉN | W. VON HALLWYL | J. COLLIJN |
F.G.T. EKLUND | PERCY THAM | (genom ERIK O. SEVERIN) |
CARL CERVIN | L.L. LIBERG | ISAAC WESTERGREN |
ANDERS OLSON | PEHR SWARTZ | CARL STRÖMBERG |
JOSEF NORÉN |
Ur "Ord och Bild". Stockholm. P.A. Norstedt & Söner
1916.